ציוד להדפסת סובלימציה

הדפסת סובלימציה היא שיטת הדפסה המנצלת חום ולחץ כדי להטביע דיו עמוק לתוך הבד, וליצור הדפס עמיד ואיכותי לאורך זמן. אז איזה ציוד להדפסת סובלימציה בעצם צריך כדי להתחיל עסק בתחום זה? במדריך שלפניכם ננסה לענות על כך:

 

ציוד טכני:

1. מדפסת סובלימציה

מדפסת הסובלימציה משמשת להדפסת הגרפיקה על גבי נייר הסובלימציה. נייר זה ישמש להעברת הדיו אל החולצות שתדפיס. אפשר לחלק את מדפסות הסובלימציה לשני סוגים:

  • מדפסות פורמט רחב- מדפסות המדפיסות על גבי גלילי נייר ברוחב שעולה על 42 ס"מ. מדפסות אלו משמשות בעיקר לצורך הדפסות דגלים, חולצות לפני תפירה, מוצרים גדולים (פלטות מתכת או עץ למשל) או שמשמשות בתי דפוס העובדים בנפח גבוהה וצריכים ריצות הדפסה ארוכות.
  • מדפסות סובלימציה ייעודיות בפורמט צר- מדפסות אלו יוצרו מלכתחילה לתחום הסובלימציה, ומיועדות להדפסת גיליונות נייר בגודל A4 ו A3.
  • מדפסות דיו שעברו הסבה- מדפסות אלו הן מדפסות הזרקת דיו ביתיות רגילות שעברו הסבה לעבודה עם דיו סובלימציה. למעשה רוב המדפיסים הקטנים עובדים עם מדפסות מסוג זה שהיתרון העיקרי שלהן הוא העלות הנמוכה יחסית למדפסות הייעודיות.

מדפסות אלו מתאימות להדפסה איכותית, ולעיתים קרובות נעשה שימוש במדפסות פוטו המשתמשות בחמישה או שישה צבעים וכך נוצרת הדפסה איכותית עוד יותר.

הסבת מדפסת לדיו סובלימציה אינה מסובכת- על פי רוב יש למלא את המדפסת בדיו סובלימציה ולהתאים לה פרופיל צבע. במידה ונעשה כבר שימוש במדפסת בדיו רגיל, לפני מילוי דיו הסובלימציה יש לשטוף ולנקות היטב את תאי מילוי הדיו, צינורות הדיו וראשי ההדפסה משאריות הדיו הקודם.

2. דיו סובלימציה ומחסניות דיו

דיו הסובלימציה הוא מרכיב הכרחי להדפסה, והוא נמכר על ידי ספקי הדיו או המוצרים. במדפסת שעברה הסבה יש למלא  את הדיו בתאי האחסון במדפסת, ואילו במדפסות הייעודיות או מדפסות הפורמט הרחב כנראה שתצטרכו לקנות מחסניות דיו המורכבות לתוך המדפסת.

נקודה חשובה שיש לזכור בנושא הדיו: לדיו הסובלימציה יש מועד תפוגה. כאשר הדיו בא במגע עם אויר הוא מתחיל תהליך של התחמצנות שעלול לפגוע באיכות ההדפסה בטווח הרחוק. הדבר חשוב במיוחד אם אתם בתחילת הדרך או לא מדפיסים כמויות גדולות, ולכן כדי בשלב התחלתי לקנות בקבוקי דיו קטנים ולא מכלים גדולים.

בנוסף דאגו לסגור תמיד את בקבוקי הדיו, ולערבב אותם היטב לפני שימוש. כמו כן, במידה ואתם ממלאים את הדיו לתאי הדיו במדפסת- דאגו לסגור את מכסה התא בצורה הרמטית.

3. נייר סובלימציה

נייר הסובלימציה הוא מרכיב חשוב משתי בחינות: איכות ההדפסה- ככול שהנייר יהיה יותר איכותי יעבור יותר צבע אל החולצה וההדפס יהיה יותר צבעוני ואיכותי.

נוחות העבודה- קודם כל, הנייר איכותי יאפשר יותר משחק מבחינת המדפיס ביחס לחום הנדרש להדפסה ולמשך זמן הכבישה. עניין זה מתייחס בעיקר להדפסה על חולצות, ונדרש קצת ניסיון ללמוד מהם זמני הכבישה הנכונים ומדדי הטמפרטורה הנכונים, אך ברגע שתלמדו זאת תראו שזמן העבודה מתקצר פלאים. בנוסף, זמן כבישה נמוך יותר שומר גם על החולצה מכוויות או תקלות חום.

אחת התקלות הנפוצות בתחום הסובלימציה היא תופעה שנקראת 'גוסטינג', שבה למעשה נוצרת הצללה לגרפיקה המודפסת. תופעה זו נגרמת בעיקר מתזוזה של נייר ההדפסה במהלך פתיחת המכבש בסיום הכבישה, וגם כאן לאיכות הנייר יש השפעה במניעה התופעה: ישנם סוגי נייר שנצמדים לבד בצורה טובה יותר ולכן גם כשהמכבש מורם הם לא זזים.

שאלה שנשאלתי לא פעם היא- האם אפשר להשתמש בנייר רגיל בהדפסת סובלימציה? התשובה היא שכן, אבל אי אפשר לצפות לתוצאות איכותיות במיוחד בשימוש זה. לכן את האפשרות הזו שומרים להדפסות פשוטות בצבע שחור, וגם אז נדרשת התאמה מבחינת הגדרות ההדפסה.

4. מכבש חום

מכבש החום הוא כנראה המכשיר הכי יקר שתצטרכו על מנת להתחיל להדפיס סובלימציה. מכבש החום הוא למעשה סוג של מגהץ שטוח. המכבש בנוי משני חלקים- פלטת החימום ומשטח הכבישה. ברוב המכבשים במהלך ההדפסה החולצה מולבשת על פלטת הכבישה ואילו פלטת החימום יורדת עליה בלחץ.

ישנה חשיבות גדולה לאיכותו של המכבש משום שבסופו של דבר הוא מה שמייצר את מעבר הדיו אל הבד. מכבש שמידת החום בו לא אחידה או שלא מספק חום במידה הנכונה יכול להרוס את ההדפס. בנוסף ישנם מצבים בהם אין חלוקה שווה של חום על פני פלטת החימום והתוצאה תהיה שיהיו חלקים בהדפסה שיצאו טוב וחלקים שלא.

ישנם כמה דרכים לחלק את סוגי המכבשים השונים הקיימים בשוק: ידניים או אוטומטיים, מכבשי צדפה או פתיחה סיבובית, פלטה תחתונה אחת או שתי פלטות.

מכבשים ידניים הם מכבשים שתהליך סגירת המכבש ופתיחתו נעשים באופן ידני. במכבשים אלו כיוון לחץ הכבישה נעשה גם כן בצורה ידנית ומתבסס על תחושת יד. לעומת זאת במכבשים אוטומטיים תהליך סגירת המכבש ופתיחתו נעשה בצורה אוטומטים על יד חשמל או לחץ אוויר. ישנם מכבשי ביניים- חצי אוטומטיים, בהם רק חלק הסגירה מתבצע ידנית ופתיחת המכבש נעשית לבד.

מבחינה מעשית מכבשים אוטומטיים יאפשרו עבודה רציפה יותר עם פחות מאמץ פיזי למדפיס, אולם מבחינת עלותם הם יקרים יותר ממכבשי החום הידניים. כאשר מדובר על מדפיס בתחילת דרכו- כנראה שיהיה עדיף להתחיל במכבש ידני ועם עליית תפוקת העבודה לעבור למכבש אוטומטי.

חלוקה שנייה שאפשר לחלק את סוגי המכבשים היא בצורת פתיחת המכבש: במכבשי צדפה פתיחת המכבש נעשית בזווית כלפי מעלה, וכך פלטת החימום עולה ומאפשרת עבודה תחתיה. כאשר קונים מכבש מסוג זה צריך לשים לב לזווית פתיחת המכבש ולבחון האם היא מספיק נוחה לכם. שימו לב שבמהלך העבודה תצטרכו לעבוד תחת פלטת החימום בעוד עובדת ואם זווית פתיחת המכבש לא תהייה מספיק גבוהה- אתם מסתכנים בכוויות…

סוג שני של פתיחת מכבש היא בסיבוב (סווינג), אשר בו פלטת החימום אינה נעה למעלה ולמטה אלא בתנועה סיבובית הצידה. היתרון הגדול של סגנון פתיחה זה הוא האפשרות לעבוד על החולצה שמונחת על הפלטה התחתונה ללא חשש מכוויות וללא הפרעה כך שניתן להסתכל על החולצה כולה ולראות האם מיקמנו את הגרפיקה במקום הנכון.

מצד שני, למכבשים מסוג זה ישנו חיסרון עיקרי והוא בשטח שהם תופסים. מכיוון שפתיחת המכבש היא הצידה, ולעיתים אף אחורה, המכבש אינו יכול להיות צמוד לקיר והוא צריך מרווח מצדדיו.

סוג מכבשים נוסף הם מכבשים בעלי שתי פלטות תחתונות- וזאת לעומת המכבשים הרגילים בעלי פלטה בודדת. משמעות הדבר היא שבזמן כבישת החולצה יכול המפעיל להתעסק בסידור החולצה שנמצאת על הפלטה המקבילה. על פי רוב מכבשים כאלו יהיו גם מכבשים אוטומטיים, ועיקר יתרונם הוא בקיצור משך ההכנה הנדרש לפני כבישת החולצה בחום משום שבזמן שחולצה אחת נכבשת, המדפיס יכול להכין כבר את הבאה בתור.

מצד שני, מכבשים אלו יקרים יותר מהמכבשים הידניים וגם תופסים מקום גדול יותר. בנוסף רוב המכבשים הכפולים עובדים על לחץ אוויר ולכן יש בנוסף למכבש לרכוש ולמקם מדחס אוויר להפעלת המכבש.

 

מלאי חולצות (או כל מוצר שתרצו להדפיס…)

בין אם תרצו להתמקד בהדפסת חולצות ובין אם תרצו להדפיס על מוצרים אחרים, עדיין תצטרכו מלאי מוצרים להדפסה. את החולצות להדפסה תוכלו לקנות מרוב ספקי הביגוד שמחזיקים חולצות דרייפיט או פוליאסטר. מוצרים תצטרכו לקנות מאחד מספקי מוצרי הסובלימציה בקיימים בארץ, או לייבא בעצמכם מחו"ל.

אפשרות נוספת היא לקנות מוצרים וחומרי גלם 'רגילים' ולצפות אותם בעצמכם בפולימר אשר יאפשר להדפיס עליהם בסובלימציה.

ציוד עזר

ישנו ציוד נוסף שיוכל לעזור לכם לבצע הדפסה איכותית ובקלות:

  1. תוכנה גראפית- על מנת להפיק גרפיקה איכותית ומקצועית ישנה עדיפות להשתמש בתוכנות מקצועיות (כדוגמת פוטושופ). ישנה האפשרות כמובן להשתמש בתוכנות חצי מקצועיות (כדוגמת קנבה), אך העדיפות הטובה ביותר היא לתוכנה מקצועית.
  2. פרופיל צבע- ICC (International Color Consortium) – פרופיל הצבע הוא כלי העוזר להתאים בין הצבעים הנראים במסך המחשב ובין הגוונים שמפיקה המדפסת. על פי רוב תוכלו לקבל את קובץ הפרופיל מספק הדיו עימו תעבדו. ללא שימוש בפרופיל צבע ההדפסה תצא פחות חיה או לא תואמת לעיצוב במחשב.
  3. ציפוי פוליאסטר- כלי עזר חשוב הוא ציפוי או יריעת טפלון שמכסה את פלטת החום. מטרתה לעזור לפזר את החום באופן שווה ולשמור על החולצה או המוצר המודפס מלכלוך הקיים על פלטת החום.

בנוסף כמובן קיים מגוון של כלי עזר היכולים לעזור להדפיס בצורה איכותית וקלה יותר, ובמידה ותחליטו להיכנס לתחום הדפסת הסובלימציה ספקי המוצרים ישמחו להראות (ולמכור) לכם אותם.

סיכום

מי שרוצה להיכנס לתחום הדפסת הסובלימציה, יצטרך להשקיע בציוד להדפסת סובלימציה. ציוד זה לא בהכרח יקר מאוד, אולם כן כדי לדעת מהם הצרכים שלכם לפני קנייה של ציוד לא מתאים. אם את מתחילים את עסק חדש ועובדים מהבית או סדנה- לא יהיה מומלץ לכנות מכבש פנאומטי (לחץ אוויר) כפול.. קחו בחשבון שתוכלו בהמשך הדרך עם גדילת העסק למכור את הציוד הראשוני שקניתם ולהחליפו בציוד שיתאים לצרכים הגדלים של העסק.  

אז על מה דיברנו?