גלופה לדפוס משי

גלופה לדפוס משי
גלופה לדפוס משי

גלופה לדפוס משי היא האמצעי שדרכו מתבצעת העברת העיצוב אל הבגד. במאמר אנסה להסביר מהי הגלופה? ומה צריך לדעת לגביה?

מהי גלופה לדפוס משי? 

אחד הדברים שאני מוצא את עצמי מסביר הכי הרבה ללקוחות שמתקשרים אלי היא כנראה- מהי הגלופה? לרוב הנושא עולה כאשר הלקוח מהצד השני של הקו אומר: 'יש לי גלופה מוכנה' או ששואל: 'כמה עולה חולצה עם גלופה?' הסיבה שיש צורך להסביר את הנושא היא שיש הבדל בין מה שבית הדפוס מגדיר כגלופה ומה שהלקוח חושב שהגלופה היא, ואסביר בקצרה:

הגלופה היא למעשה השבלונה שבה משתמש המדפיס כדי להעביר את הצבע אל החולצה, זהו למעשה מונח מקצועי המתייחס לרשת כאשר היא מוכנה לשימוש (לאחר שהועברה הגרפיקה אליה). מבחינת הלקוח הגלופה היא הגרפיקה- הכוונה שיש לו ציור או גרפיקה מוכנה שאותה רוצים להדפיס. הגרפיקה היא רק שלב אחד בתהליך יצירת הגלופה, ולכן לעיתים הלקוח לא מבין מדוע הוא צריך לשלם על גלופה אם כבר יש לו גרפיקה מוכנה בעוד שבית הדפוס מחייב בעלות הגלופה משום שיצירת השבלונה המוכנה להדפסה היא תהליך שלוקח זמן וכמובן חומרי גלם המשמשים ליצירת השבלונה. 

ודבר חשוב להבין בקשר לגלופה: הגלופה נגזרת מהגרפיקה והיא משמשת להדפסת צבע אחד בלבד- משמעות הדברים היא שאם בגרפיקה יש שני צבעים (בית חום וגג אדום למשל), אז יהיה צורך בשתי גלופות על מנת להדפיס את הגרפיקה. לעומת זאת אם הגרפיקה בנוייה מצבע אחד בלבד, אבל רוצים להדפיס אותה על חלק מהחולצות בצבע שונה (למשל על חולצות לבנות בשחור ועל שחורות בלבן)- אז נשתמש בגלופה אחת בלבד. 

אנסה לתאר בקצרה מהו התהליך שנעשה על מנת לייצר את הגלופה:

גלופה לדפוס משי

תמונה של גלופה לדפוס משי מוכנה לשימוש- החלקים הירוקים הם האמולסיה האטומה, החלקים הצהובים הם החלקים ללא האמולסיה ושדרכם יעבור הדיו אל החולצה

איך להכין גלופה להדפסת רשת?

א. ניקוי הרשת עצמה משאריות לכלוך, צבע שומן.

ב. ציפוי הרשת באמולסיה נוזלית (על התהליך בהרחבה ניתן לקרא במאמר- מהו דפוס משי?). לאחר ציפוי הרשת יש להניח לאמולסיה להתייבש למשך 12-24 שעות.

ג. יצירת שקף- בית הדפוס לוקח את הגרפיקה שהביא הלקוח, ומעביר או מדפיס אותה על שקף.

ד. השקף מונח על גבי האמולסיה והרשת כולה נחשפת לאור. בתהליך זה, אזורי האמולסיה שהיו מתחת לשקופית המודפסת ולא נחשפו לאור יישארו רכים ואילו החלקים שנחשפו לאור יתקשו.

ה. לאחר סיום ההקרנה נשטפת מהרשת האמולסיה הרכה שלא נחשפה לאור וכך מתקבלת השבלונה שבה רק דרך צורת הגרפיקה ניתן להעביר דיו אל הבגד. האזורים החשופים יישארו אטומים ולא יישטפו.

ישנם כמה גורמים המשפיעים על הכנת הגלופה ותהליך יצירתה ועל כך נרחיב בדברים הבאים:

מהי צפיפות רשת?

צפיפות רשת היא מדד לכמה חוטי פוליאסטר חוצים זה את זה בכל אינץ' רבוע של המסך. לדוגמה, למסך 110 mesh יהיו 110 חוטים מצטלבים בגודל שלאינץ' רבוע אחד. 

כאשר נרצה גלופה עדינה נצטרך להשתמש ברשת בעלת צפיפות גבוהה יותר, ולהיפך. למשל כאשר הגרפיקה דקה ועדינה יהיה צורך רשת גלופה בעלת צפיפות שונה מאשר בגרפיקה בעלת קוים עבים.

רשת מתוחה על גבי מסגרת מתכת
רשת מתוחה על גבי מסגרת מתכת

מה משפיע על בחירת צפיפות הרשת?

גורם החשוב שצריך לקחת בחשבו בזמן בחירת צפיפות הרשת הוא סמיכות הדיו. דיו דליל, כגון דיו על בסיס מים, דורש בדרך כלל צפיפות רשת גבוהה יותר. אם נעשה שימוש ברשת בעלת צפיפות נמוכה (הכוונה שגודל החורים בה גדול יותר), עלול לעבור יותר מדי דיו אל הבגד ובכך להציף את הבד שעליו מדפיסים והתוצאה היא שההדפסה תצא לא מדויקת. לעומת זאת, הדפסה בדיו סמיך, כגון פלסטיסול או דיו לבן, צריכה להיות ברשת בעלת צפיפות נמוכה משום שאחרת לא כל הדיו יעבור לגמרי אל החולצה, והתוצאה תהיה שהדפסת החולצה תהיה לא אטומה או או דהויה.

עוד גורם שחשוב להתייחס אליו הוא שלכל צפיפות מסך צריך להתאים את כמות האמולסיה הנכונה- בגלל ההבדל בגודל הרווחים, רווחים בגודל שונה מכילים כמויות שונות של אמולסיה. ההבדל בכמות האמולסיה מתבטא במשך הזמן שצריך לחשוף את הרשת לאור בכדי לקבל שבלונה איכותית- רשת בעלת צפיפות גבוהה תצטרך זמן חשיפה נמוך יותר מאשר רשת בעלת רשת צפיפות נמוכה וזאת משום שנשתמש בפחות אמולסיה בכדי לכסות אותה.

ואחרון אחרון חביב- הגורם החשוב ביותר שמכתיב את בחירת צפיפות הרשת היא הגרפיקה: רמת דקות הפרטים המופיעים בגרפיקה היא הגורם הראשון המשפיע על בחירת צפיפות הרשת. למשל, אם בגרפיקה יש פרטים חדים ודקים במיוחד, צפיפות רשת נמוכה פשוט לא תכיל את הפרטים. הרווחים הגדולים ברשת יגרמו לכך שהקווים העדינים או הנקודות בתמונה יצאו דבוקים זה לזה ולא ברורים. לעומת זאת, אם הגרפיקה תהיה בעלת פרטים גדולים ונבחר רשת בעלת צפיפות גבוהה- לא יעבור מספיק דיו דרך החורים והגרפיקה תהיה דהויה או ללא מספיק צבע.

נראה לישזה סרטון ההדרכה המפורט ביותר שראיתי לגבי צפיפות רשתות לדפוס משי…

כלי למריחת אמולסיה על רשתות דפוס רשת
כלי למריחת אמולסיה על גבי רשת להדפס משי- האמולסיה הנוזלית נמצא בתא המרכזי של הכלי, ואז מוצמדת שפת הכלי אל הרשת ובתנועת מריחה מעבירים את האמולסיה אל הרשת.

לסיכום,

גלופה היא אחד הכלים שאיתם בית הדפוס משתמש בכדי ליצור את ההדפס. הגלופה מורכבת מהרשת ומהגרפיקה אותה שלחתם לבית הדפוס. עלות הייצור של הגלופה נגזרת מכמות החולצות שהיא תשמש להדפיס. 

עניין חשוב מאוד שיש לזכור- הגלופה משמשת להדפסה של צבע בודד כל פעם והיא נגזרת מכמות הצבעים שיש בגרפיקה, ולכן בגרפיקה בעלת שני צבעים- יהיה שימוש בשתי גלופות, ואילו בעבודת הדפסה שבה מדפיסים על חלק מהחולצות בצבע אחד ועל חלק מהחולצות בצבע אחר (אך את אותה הגרפיקה)- יהיה שימוש בגלופה אחת.

אני מצרף כאן סרטון המדגים את תהליך הכנת הגלופה מההתחלה ועד הסוף:

אז על מה דיברנו?